Każda pozycja – asana to pewna forma jaką nadajesz swojemu ciału.
Upieranie się przy tym, że asana powinna być idealna i doszukiwanie się ideału na zewnątrz, czyli w wykonaniu innej osoby, jest podejściem błędnym i może prowadzić do frustracji, czy kontuzji. Wiele czynników ma wpływ, na to jak będzie wyglądać dana pozycja w twoim wykonaniu. Znaczenie mają nie tylko predyspozycje, kondycja, ale też sama budowa ciała oraz jego proporcje. Istotne jest zwracanie uwagi na szczegóły i precyzję wykonywania asany, jednak szukając idealnego wykonania asany tylko przez wzorowanie się na innych, ławo zapomina się o tym, że nie wszyscy jesteśmy tacy sami i dlatego nie wszystko jesteśmy w stanie wykonać w ten sam sposób.
Budowa ciała,jego proporcje mają ogromne znaczenie. Każdy ma inną budowę stopy, długość rąk, nóg, masę ciała, budowę szkieletu… itd.
Nie twierdzę, że masz przestać korzystać z doświadczeń innych. Sugeruj się, słuchaj, inspiruj, ale pamiętaj, że nie każdy może wykonać daną asanę w ten sam sposób i zaakceptuj, że niektórych pozycji nigdy nie wykonasz w sposób „książkowy”.
Każdy powinien więc szukać idealnego wykonania pozycji dla siebie.
Chcąc prawidłowo wykonać asanę należy zwrócić uwagę na jej podstawę. Bez względu na to, do jakiej grupy asana należy, czy jest pozycją stojącą, leżącą, odwróconą… każda asana ma podstawę od której zaczynasz „układanie się” w niej .
Podstawa jest tą częścią(tymi częściami) ciała, która ma kontakt z podłożem. I tak w pozycjach stojących to będą stopy, w siedzących pośladki… itd.
Aby pozycja była stabilna, musi mieć solidną podstawę. Układając się w asanie zwróć najpierw uwagę na prawidłowe ułożenie podstawy.
Poniżej podaję kilka przykładów i skrótowo opisuję ogólne uwagi dotyczące niektórych grup pozycji.
Pozycje stojące:
W pozycjach stojących podstawą są stopy. To od ich ułożenia zaczynasz ustawiać się w pozycji. Na stopie istotne są trzy punkty: nasada dużego i małego palca oraz środek pięty. Zwracasz uwagę, aby w każdej pozycji stojącej dobrze docisnąć nasady palców stóp oraz środek pięt. W większości pozycji (trochę inaczej jest w tadasana samastiti oraz w skłonach. Ułożenie stóp opisuję szczegółowo w artykule „W jaki sposób wejść do skłonu z pozycji stojącej”) równomiernie rozkładasz ciężar ciała na każdym z tych trzech punktów. Układając stopy w rozkroku i pod różnym kątem dociskasz stopy od góry.
W pozycjach równoważnych na jednej nodze większego znaczenia nabierają również palce stopy, które stanowią dodatkową powierzchnię podstawy. W tej grupie pozycji nie tylko wydłużaj i (jeśli jesteś w stanie) rozszerzaj palce stóp, ale również dociskaj je do podłoża, utrzymując niepodkurczone (wówczas nie będą odrywały się nasady palców stóp).
Balanse na rękach:
Podstawą są dłonie i tak, jak w przypadku stóp, istotne jest rozłożenie na nich ciężaru ciała. Dociskasz nasady palców dłoni do podłoża, zwracając szczególną uwagę na nasadę palca wskazującego (często zauważam tendencję do odrywania tej części i zbytniego obciążania krawędzi dłoni od strony małego palca). Palce dłoni rozszerzone. Nie dociskaj za mocno końcówek palców do podłoża, aby nie powodować ich podkurczania się. To w jaki sposób dłonie będą ułożone w stosunku do siebie oczywiście będzie zależało od asany, ale zwracasz uwagę na równomierne obciążanie obydwóch i całych nadgarstków. Właściwie przy prawidłowym dociskaniu nasad palców, nie powinno być z tym problemów.
Pozycje siedzące:
Podstawa – pośladki, a właściwie guzy kulszowe. Jeśli pozycja nie wymusza innego ułożenia obydwa guzy kulszowe równomiernie powinny być dociśnięte do podłoża. W tym wypadku ważne jest wydłużanie dolnych pleców. Np. w pozycji dandasana, która jest pozycją wyjściową dla pozycji siedzących, w pierwszej kolejności prostujesz plecy, bo to pozwoli na prawidłowe ułożenie się na guzach kulszowych, w drugiej kolejności zajmujesz się prostowaniem kolan.
W taki oto sposób podchodzisz do układania się w asanach, zaczynając od ich podstawy. Właściwa podstawa to solidny fundament do budowania całości pozycji. Zanim więc zaczniesz korygować siebie, bądź kogoś w pozycji w pierwszej kolejności zwróć uwagę na podstawę asany.