Ujjayi oznacza zwycięski.
Dźwięczny, odczuwany w gardle oddech, który jest elementem tej pranajamy, może pojawić się spontanicznie, dzięki głębokiej i intensywnej koncentracji. Jest tak prosty, że może być wykonywany gdziekolwiek i w każdej pozycji.

“Closing the mouth, inhale with control and concentration through ida and pingala, so that breath is felt from the throat to the heart and produces a sonorous sound. (51)

Do kumbhaka as before and exhale through ida. This removes phlegm from the throat and stimulates the (digestive) fire. (52)

This pranayama, called ujjayi, can be done while moving, standing, sitting or walking. It removes dropsy and disorders of the nadis and dhatu. (53)”

/Hatha Yoga Pradipika/

 

W wydaniu Hatha joga pradipiki z komentarzami Swami Muktibodhanandy, opisane są cztery sposoby wykonania oddechu ujjayi.

I.
Wykonując pełny oddech jogiczny (wdechy i wydechy nosem, przez obydwie jego dziurki), częściowo zaciska się głośnię, co spowoduje wydobywanie się dźwięku. Dźwięk powinien pojawiać się bez wysiłku w gardle, a nie w nosie.

II.
Dodatkowo wykonuje się khechari mudrę, czubek języka dotyka podniebienia miękkiego.

III.
W tym wariancie, po wdechu wykonuje się zatrzymanie i jalandhara bandhę. Przed wydechem rozluźnia się bandhę, a powietrze wydychane jest ujjayi tylko przez lewą dziurkę.

IV.
To wariant III z khechari mudrą.

I i II sposób można robić bez ograniczeń czasowych, a praktyka jest tak prosta, iż można ją wykonywać wszędzie i w każdej pozycji. Ujjayi można wykonywać w trakcie praktyki asan, aby zwiększyć uważności.

Może być wykonywany w połączeniu z guru mantrą, czy mantrą soham/hamso. Dzięki relaksującemu wpływowi na ciało i umysł ujjayi może być wykorzystywany w celach terapeutycznych min.: na bezsenność, czy niepokoje emocjonalne.

A subtelny ujjayi można wykonywać również w medytacji. Wedy to zarówno wdechy i wydechy wykonuje się przez obydwie dziurki nosa bez wstrzymania (kumbhaka).

Praktyka ta nie jest wskazana dla osób z niskim ciśnieniem